Автор Тема: Платон за Орфей и Евридика  (Прочетена 15891 пъти)

Неактивен IvoStanoev

  • Редовен
  • *
  • Публикации: 24
  • Респект: 1
Платон за Орфей и Евридика
« -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
В един от диалозите на Платон, "Пирът"(Symposium) попаднах на интересно тълкувание на легендата за слизането на Орфей в подземния свят, за да спаси любимата си Евридика. Преди да спомене за Орфей Платон говори за жертвоготовността на Алцестис(Alcestis), дъщерята на Пелиас, която жертва живота си, за да спаси своя съпруг - Адмет(Admetus) след като майката и бащата на въпросния отказали. И как благодарение на тази толкова благородна постъпка Алцестис е една от малцината на които, след смъртта й, било разрешено отново да се върнат живи на земята. И ето сега цитат на пасажа за Орфей:
   "Но Орфей, синът на Еагър, свирачът на лира те(боговете) отпратили празен и му представили само видението на тази за която бил дошъл, но нея самата те не му дали понеже той не показал храброст; той бил само свирач на лира и не се решил, както Алцестис да умре за своята любов, а вместо това измислил план как да влезе в Хадес жив; още повече впоследствие те(боговете) станали причина той(Орфей) да умре от ръцете на жени като наказание за неговото малодушие."
   След това Платон продължава с пример за Ахил, който също жертва живота си заради своя любовник Патрокъл.
    Ами това е. На мен лично ми беше любопитно да се запозная и с алтернативна гледна точка към толкова известната легенда за Орфей и Евридика. Надявам се е било интересно и за вас.
    Преводът е от английски - "Great Books Of The Western World", Plato, Symposium (Cf.179)

БГ История

Платон за Орфей и Евридика
« -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »

Неактивен emilia_n

  • Академик
  • *****
  • Публикации: 238
  • Респект: 6
Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #1 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
Интересна статия, но доколкото си спомням легендата за Орфей е тракийска. Тя обаче е била елинизирана ( погърчена ).

Неактивен IvoStanoev

  • Редовен
  • *
  • Публикации: 24
  • Респект: 1
иво станоев - сеул
« Отговор #2 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
Никъде в диалога Платон не говори за произхода на легендата просто я използва, за да аргументира своя позиция по отношение на разисквания проблем, в случая - Любовта. Що се отнася до това от къде точно идва Орфей - традиционно се смята, че Орфей идва от Тракия. Въпросът обаче е доколко такава личност е съществувала реално и доколко тя е сборен образ на Орфическото учение за прераждане на душата. Ето какво казва по въпроса британският философ и математик Бертранд Ръсел в неговата "История на Западната Философия"(The History of Western Philosophy") - "Орфей" е неясна, но интересна фигура. Някои вярват, че е бил реална личност, други, че е бил бог или въобръжаем герой. Традиционно той е дошъл от Тракия, като Бакхус, но изглежда по-вероятно, че Орфей(или движението асоциирано с неговото име) са дошли от остров Крит. Сигурно е, че Орфическите доктрини съдържат много неща, които изглежда са възникнали първо в Египет и главно през Крит преминава Египетското влияние за Гърция. Казват, че Орфей е бил реформатор който е бил разкъсан от разярени Менади, които защитавали ортодоксалната Бакхус-ка религия. Неговата(на Орфей) страст за музика не е толкова изявена в старите версии на легендата както това става по-късно. Основно той е бил духовен водач и философ"(стр.16-17).
    По-нататък в книгата си Бертранд Ръсел говори и за ритуалите за боготворене на Дионисий, което е гръцкото име на тракийското божество Бакхус. Сравнявайки религиите на Хеленистична Гърция с тези на Йония Ръсел заявява: ".... религиозните ритуали в чест на Дионисий, които дойдоха от Тракия, и са бегло споменати от Омир, съдържат в зародиш един напълно нов поглед към отношението на човек със света. Определено ще бъде грешно да се приписват на траките заслуги за някакъв твърде възвишен мироглед; но не може да има съмнение, че феноменът на екстаза е навел гърците на мисълта, че душата е нещо повече от немощно копие(двойник) на личността, и че само когато е "извън тялото" душата може да покаже истинската си същност."(стр.23)
    И така аргументите и контра-аргументите могат да се нижат до безкрай. Имало ли е Орфей, нямало ли е? От къде точно е дошъл? Кога точно е възникнала легендата и къде? Какво отразява тази легенда? Аз лично съм доволен, че легендата за Орфей я има. Дали е по-важно кой е създал легендата или кой е развил и съхранил легендата не ме вълнува чак толкова.
     С уважение,
   Иво Станоев - Сеул

Неактивен emilia_n

  • Академик
  • *****
  • Публикации: 238
  • Респект: 6
Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #3 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
Защо трябва Египет и Крит да са повлиали на Европейската цивилизация? Защо не се допусне и обратната връзка. Още повече, че има доказателство в България, че тук е съществувала древна цивилизация. Много от учените я смятат за по-древна от Египетската, но това е друг въпрос.

Неактивен valerika

  • Професор
  • ****
  • Публикации: 50
  • Респект: 1
Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #4 -: Юли 18, 2007, 22:18:45 »
Живея недалече от местност/огромна по размери/,която старците тук наричат Фейови гори.Твърдят /някои от тях/,че фЕЙО е съкращение на Орфей./между другото на друго място в България не съм чувала така някой да кръсти детето си-някак си е .....старо....модно?/,а тук има доста хора с това име.Та,никой не знае защо тази местност се нарича така,но недалече има тракийска гробница/която полицията все още опазва от ограбване,но до месец -два иманярите ще надхитрят полицаите/,за която се говори,че е гроб на велик музикант.Схващате ситуацията,нали?Разбира се,всичко са само приказки на склерозирали старци!Но все пак е .....................интересно!

Неактивен vekil

  • Академик
  • *****
  • Публикации: 927
  • Респект: 29
Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #5 -: Април 22, 2008, 18:23:31 »
Хуманизирането на богове, религии, философии е старо като света.Един вид древен туризъм в античноста за съжаление в по късни времена изиграл лоша шега на човечеството чрез христианството, исляма и съвременния будизъм.

Неактивен valerika

  • Професор
  • ****
  • Публикации: 50
  • Респект: 1
Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #6 -: Юни 20, 2008, 21:14:38 »
Може би и в древността е имало туристически бизнес/подобен на днешния/ и вероятно измислици всякакви е имало.Възможно е "Фейови гори" да е наистина просто меркантилна измислица. ;) ;) ;)Като се има предвид изостаналостта на района,в който в момента работя,напълно е възможно просто историите да са фантастика....................просто за колорит.Нали знаете онази приказка:Ако селото си няма герои,си ги измисля! ;D...................................Просто се опитах да отговоря.Не претендирам ,че е вярно.А за хуманизиране на богове...............дори не ми мина през ума,въпреки,че е логично. ???

Неактивен vekil

  • Академик
  • *****
  • Публикации: 927
  • Респект: 29
Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #7 -: Юни 23, 2008, 20:21:30 »
Ти не беше ли ученичка.Колко дълго време съм във форума, дяцата пораснаха.За Орфей.Любимия герой на българските траколози ограничили се за съжаление до етнографски и хореографски анализи на битовата страна на култа.Философската страна са я оставили на Ръсел.Защо тогава се чудим на предубедеността му по отношение на траките.

Неактивен tankistabg

  • Професор
  • ****
  • Публикации: 77
  • Респект: -2
Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #8 -: Юни 30, 2008, 11:44:39 »
Интересна статия, но доколкото си спомням легендата за Орфей е тракийска. Тя обаче е била елинизирана ( погърчена ).
първо - траките са гърци
и второ - Легендата е записана в СтароГРЪЦКАТА митология.

Ако не беше този сборник от легенди, днес никои нямаше да знае кой по дяволите е тоз пияница Орфей

Неактивен vekil

  • Академик
  • *****
  • Публикации: 927
  • Респект: 29
Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #9 -: Юни 30, 2008, 16:53:52 »
Па и старогръцката митология май е писана в средновековна Италия.Примерно епоса за Г(Б)илгамъш е четен по керамични почки.Ами как е четен Омир, Херодот, Платон, Диоген, Езоп...Защо имам чувството че Езоп е съвременник на Лафонтен, е и Крилов(да не се обиждат руснаците че ги изключвам от световните процеси по оцветяване на книжката оцветявка наречена човешка история)

Неактивен vekil

  • Академик
  • *****
  • Публикации: 927
  • Респект: 29
Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #10 -: Юни 30, 2008, 16:56:07 »
По степени на недостоверност библията и Омир се боричкат за първото място.

Неактивен vekil

  • Академик
  • *****
  • Публикации: 927
  • Респект: 29
Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #11 -: Юни 30, 2008, 16:58:42 »
Бъдещия Шлиман ще търси руините на Минастирът и Шлемов дол на Толкин.

БГ История

Re: Платон за Орфей и Евридика
« Отговор #11 -: Юни 30, 2008, 16:58:42 »