Автор Тема: Траките в диалозите на Платон  (Прочетена 9477 пъти)

Неактивен IvoStanoev

  • Редовен
  • *
  • Публикации: 24
  • Респект: 1
Траките в диалозите на Платон
« -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
По-долу прилагам извадка от един от ранните диалози на Платон - "Чармид"(CHARMIDES) известен още като "Умереност"(TEMPERANCE). В този откъс се споменава тракийския крал-Бог Замолксис(Zamolxis) и реших, че ще е интересно за форумци. Както вече споменах това е един от ранните диалози на Платон и е писан в 380пр.н.е. В него Сократ, който е разказвачът, споменава за срещата си(докато е бил в армията) с тракийски доктор от когото научава интересни неща за практикуването на медицина сред траките. В диалога Сократ, по настояване на чичото на Чармид - Критий, се представя за доктор който знае лек за главоболието на младия Чармид. В началото Сократ говори за практиката на доктори в Елада да лекуват цялото тяло, а не само отделни части, очите, или главата например. И веднага след това започва откъсът за траките.
    Диалогът може да се намери в интернет(на английски) - http://philosophy.eserver.org/plato/charmides.txt
Превода тук е мой. Предварително се извинявам за евентуална тромавост и неизящност, но не съм професионален преводач и освен това съм се придържал максимално към оригинала, за да се запази съдържанието и смисълът.
     Сократ - "Такова е значи, Чармид, заклинанието което научих докато служих в армията от един от докторите на тракийския крал Замолксис, които са толкова умели, че могат дори да даряват безсмъртие. Този тракиец ми каза, че в тези техни концепции, за които аз говорих преди малко, гръцките доктори са напълно прави дотолкова доколкото те разбират нещата; но Замолксис, добави тракиецът, нашият крал, който е също така Бог, казва"така както не трябва да се опитваме да лекуваме очите без да лекуваме главата или да лекуваме главата без да лекуваме тялото, така не трябва да се опитваме да лекуваме тялото без да лекуваме душата. И това", каза тракиецът,"е причината лекът за много от болестите да е неизвестен на докторите в Елада, понеже те са незапознати с цялото, което трябва да се изучава също; тъй като частта не може никога да е добре ако цялото не е добре също".Тъй като всяко добро и зло, дали в тялото или в човешката натура, произлиза, както тракиецът каза, в душата и от там преминава в тялото както от главата в очите. Така че ако трябва да излекуваме главата и тялото ние трябва да започнем с излекуването на душата; това е първата ни задача. И лекът, скъпи ми млади приятелю, трябва да бъде придружен със специални заклинания, и тези заклинания са думи с които в душата се насажда умереност, и където има умереност там здравето бързо бива възстановено не само за главата, но и цялото тяло. И тракиецът, който ме посвети в това лечение и ми каза заклинанието, добави в същото време специална заръка:"Нека никой", каза той,"не успее да те убеди да му лекуваш главата преди първо да ти е дал душата си, за да бъде излекувана със заклинанието. Понеже това",каза той,"е най-голямата грешка на нашето време в лечението на човешкото тяло, че докторите разделят душата от тялото." И тогава тракиецът добави, наблягайки и в същото време карайки ме да се закълна в неговите думи,"Нека никой, назависимо колко богат, или благороден, или честен те убеди да му дадеш лекарството без заклинанието". Тъй като аз се заклех и трябва да спазя своята клетва ако ти ще ми разрешиш да приложа тракийското заклинание първо върху твоята душа, както тракиецът каза, в последствие аз ще излекувам главата ти. Но ако ти не се съгласиш не знам какво да правя с тебе, скъпи ми Чармид."
   

      Ами това е. Надявам се да ви е било интересно.
     С уважение,
     Иво Станоев - Сеул

БГ История

Траките в диалозите на Платон
« -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »

Неактивен ALD

  • Знаещ
  • *****
  • Публикации: 139
  • Респект: 0
    • http://ald-bg.narod.ru/index.html
Траките в диалозите на Платон
« Отговор #1 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
Ами да се включа и аз към доброто начинание. В началото на своето съчинение за "Държавата" І:1 Платон разказва за честването в Атина на Бендидиите - за надбягването с факли. Той казва, че церемонията се извършвала за първи път, но била изпълнена така добре, както я извършвали и самите траки.

Макар понякога изображенията на Бендида с факел по оброчни плочки, да се нарича Артемида-Хеката, става дума за нощно божество свързано с женското начало и култа към Луната в противовес на мъжкото божество свързвано с деня и слънцето известно под толкова много прозвища, че е трудно да се разбере името му - Залмоксис, Кибезелиус и Сабазий у траките, Бакх и Дионисий у гърците и Либер у римляните.

Неактивен emilia_n

  • Академик
  • *****
  • Публикации: 238
  • Респект: 6
Траките в диалозите на Платон
« Отговор #2 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
Статията наистина е интересна и ще предизвика полемика.

Неактивен IvoStanoev

  • Редовен
  • *
  • Публикации: 24
  • Респект: 1
иво станоев - сеул
« Отговор #3 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
Херодот в неговата История също споменава за Залмоксис(книга 4-та,94~96). Според него това е бил Богът на тракийското племе Гетае(Getae), което единствено от тракийските племена се съпротивява срещу войските на Дарий при похода му срещу скитите. Херодот нарича Гетае "най-смелото и непреклонно тракийско племе". Те оказали твърда съпротива, но в крайна сметка били заробени от персите. Херодот разказва за вярата на тези тракийци в безсмъртието. Те смятали, че човек не умира, а просто отива при Залмоксис. На всеки пет години Гетае избирали един пратеник когото пращали при Залмоксис с техните искания. Начинът по който е бил "изпращан" вестоносецът е описан от Херодот по следния начин. Три копия били държани изправени. Избранникът бил хващан за ръцете и краката и хвърлян високо във въздуха и след това падал върху копията. Ако вестоносецът издъхнел веднага при нанизването си на копията, това се смятало за знак, че бог ще погледне благосклонно на техните искания. Ако обаче оцелеел това било приемано за лоша поличба и траките своевременно избирали друг пратеник. Друго нещо което траките правели е да изстрелват запалени стрели в небето по време на гръмотевични бури и светкавици, тъй като не признавали друг бог освен Залмоксис.
     Херодот също така съобщава, че гърци живеещи около Черно Море и Мраморно Море му казали, че Залмоксис е бил човек - тракийски роб на остров Самос и че всъщност принадлежал на прочутия софист Питагор. След като се сдобил със свободата си Залмоксис натрупал солидно състояние и се върнал в родните земи. От общуването си с Питагор, както и от факта, че живял дълго сред Йонийците, чийто обичаи Херодот нарича "....по-съвършени от тези на тракийците, който са едни нецивилизовани и доста наивни хора....." Залмоксис бил приет сред тракийците с уважение и почитание. Там той оборудвал гостна където забавлявал най-изявените си съплеменници. Докато ги поял и хранил Залмоксис им обяснявал, че той няма да умре. Също така им казал, че и те няма да умрат, както няма да умре и никой от техните наследници. Вместо това, казвал им Залмоксис, те щели да отидат на някакво място където ще живеят вечно наслаждавайки се на всевъзможни благоденствия. През цялото време докато организирал и провеждал тези срещи Залмоксис строял подземно жилище. Когато то било готово Залмоксис "изчезнал". Траките го оплаквали сякаш е мъртъв, но след три години Залмоксис се появил отново и така доказал своето учение.
     http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/ac/Zalmoxis_Aleksandrovo.jpg       на този линк може да се види детайл от фреска изобразяващ това, което се смята е бил Залмоксис. Фреската е открита през 2001г. в тракийска гробница в с.Александрово, юго-източна България от Георги Китов.
      С уважение,
     Иво Станоев - Сеул

Неактивен ALD

  • Знаещ
  • *****
  • Публикации: 139
  • Респект: 0
    • http://ald-bg.narod.ru/index.html
Траките в диалозите на Платон
« Отговор #4 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
Херодот свързва Залмоксис с Питагор, защото питагорейците имат схващания свързани с прераждането. Но най-вероятно става дума за много по-древно божество. Гетите са племена на север, които са имали по-малък културен обмен с Гърция и Мала Азия. Затова при тях се е запазил този по-древен култ.

А Залмоксис е по-скоро това:

В пълния си блясък. Божеството, което умира и възкръсва във виненочервени отблясъци. От там и известния ритуал с огън и вино.

А за гостната - по-скоро става дума за това:

Има една интересна случка с Котис. Гръцките (а от тях и римските) автори обаче явно не схванали добре чуждия култ с гробницата и пратениците и описват цар Котис като откачен.

Преди време бях почнал да пиша нещо за религията на траките. Мога да го пусна. Не е завършено, нито обработен текста - но пък така хем ще има какво да се дискутира, хем ще се изчисти текста.

Неактивен IvoStanoev

  • Редовен
  • *
  • Публикации: 24
  • Респект: 1
иво станоев - сеул
« Отговор #5 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
На мен лично ще ми бъде интересно да разбера повече за двете снимки - на божеството Залмоксис и на "гостната" - от къде са и какво точно представляват.
   С уважение,
   Иво Станоев - Сеул
  п.с. в писанието си за Залмоксис неточно представих Питагор като софист(такъв всъщност е бил Протагор). Питагор е бил известен математик и философ.

Неактивен ALD

  • Знаещ
  • *****
  • Публикации: 139
  • Респект: 0
    • http://ald-bg.narod.ru/index.html
Траките в диалозите на Платон
« Отговор #6 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »
Пуснах отделна тема за религията на траките, за да си остане тази за Платон. Защото той е дава едни от най-ранните по-обширни сведения за траките и заслужава да му се отдиле специално внимание.

БГ История

Траките в диалозите на Платон
« Отговор #6 -: Януари 01, 1970, 02:00:00 »